.: تكنیك ها در گیتار (3):.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

-VIBRATO (لرزش تند روی سیم ):تند

با این روش که بیشتر در مورد گیتار الکتریک تدق میکنه شما بعد از این که نت را اجرا کردید میتوانید با حرکت انگشت به صمت بالا و پایین این تنکنیک را اجرا کنید فقط باید حرکت تند باشه

2-WIDE VIBRATO  (لرزش تند روی سیم ):ارام

این روش هم مانند بالایی هست ولی با این تفاوت که شما دستتون را ارام تر بالا پایین میکنید و این حرکت دست شما کاملا مشهود هست و شنونده کاملا میتوانه احساسش کنه

3-SLIDE:

نام کامل این تکنیک"SLIDE OUT OF DOWNWARDS"است.

در این حالت انگشت دست چپ از فرت مورد نظر به سوی فرتهای بالاتر سر میخورد و صدای ان بم تر میشود.

4-SLIDE:

نام کامل این تکنیک "SLIDE OUT OF UPWARDS"است.

در این حالت انگشت دست چپ از فرت مورد نظر به سوی فرتهای پایین تر سر میخورد و صدای ان ریز تر میشود.

5-SLIDE:

نام کامل این تکنیک SLIDE INTO FROM ABOWE""است.

در این حالت انگشتان دست چپ از چند فرت پایین تر به سوی فرت مشخص شده سر میخورد.

6-SLIDE:

نام کامل این تکنیکSLIDE INTO FROM BLEOW""است.

در این حالت انگشت دست چپ شما از فرت بالا تر به سوی فرت مشخص شده سر میخورد.

7-SLIDE:

نام کامل این تکنیک"LEGATO SLIDE"است.

در این حالت انگشت دست شما بر روس نت اول قرار میگیرد و پس از زدن ضربه توسط دست راست به روی نت دوم سر موخورد.

دقت شود عمل لغزیدن یا سر خوردن توسط همان انگشتی که نت اول را گرفته بود باید انجام بشود.

8-SLIDE:

نام کامل این تکنیک" "SHIFT SLIDE است.

و دقیقا مانند "LEGATO SLIDE "است با این تفاوت که در این حالت پس از" SLIDE" به نت دوم هم ضربه میزنیم.

9-PULL OFF:

انگشتان دست چپ را بر روی نتهایی که میخواهیم توسط این تکنیک بوجود ایند قرار میدهیم.

اکنون پس از اینکه نت اول را نواختیم انگشت دست چپ را بر میداریم تا صدای نت دوم ایجاد شود.

دقت شود در این حالت تنها یک ضربه به نت اول از طریق برداشتن انگشت دوم به وجود میاید.

10-HAMMER ON:

در این حالت ایتدا نت اول را مینوازیم و صدای نت دوم را بویسه ضربه محکم دست چپ به وجود میاوریم.

دقت شود برای به وجود اوردن این دو نت تنها برای نت اول با دست راست ضربه میزنیم و صدای نت دوم با ضربه چکشی مانند انگشت دست چپ به وجود میاید.

11-BEND:

صدای نت مورد نظر بویسله بالا کشیدن سیم زیرتر میشود

مثلا در حالت فوق ابتدا توسط دست راست ضربه ای میزنیم و سپس توسط انگشتان دست چپ فرت دهم از سیم سوم را بالا میکشیم تا صدا ی ان نیم یا 1 پرده زیرتر بشود.

12-TREMOLO BAR"

به وسیله دست ویبراتور تن صدا یا زیر و بمی نت به منقدار تعیین شده کاهش یافته و دوباره به نت اولیه باز میگردد و مقدار ان نیر از نیم پرده تا 1 و یا بیشتر قابل حرکت است.

13-GRACE NOTE:

این تکنیک در تبلچر نمایش داده میشود و نشانه کوچکی هست در کنار نت اصلی که شماره را در کنار ان نشان میدهد

برای اجرا ان باید مثلا از فرت 8 دیت را سر داد روی فرت 10 و نت را اجرا کرد و بیتر برای تزئین اهنگ ها مورد استفاده قرار میگیرد.

14-DEAD NOTE:

با این تکنیک شما میتوانی صدای خفه ای را در اون نت مورد نظر به وجود بیارید

یعنی در اصل شما حتی سکوت هم نکردید ولی یه چیزی بین سکوت و نت اصلی هست

صدا از توی سازتون در میاید ولی صدای نت نیست صدای خفه ای هست

در این تکنیک نباید اجازه بدید سیم حرکت کنه دست چپ باید جوری گفته شود مکه نه صدای نت در بیاد و نه سیم ازاد باشه.

15-FADE IN:

علامت مورد نظر به این معنا هست که صدای نت باید ارام ارام افزایش پیدا کنه تا به حالت عادی و خوب برسه.

16-GHOST NOTE:

در این حالت اگر نتی در میان پرانتز باشه به این معنا هست که باید صدای نت ارام تر از حد طبیعی و عادی خودش باشه.

17-TAPPING:

در این تکنیک ضربه ای یا ضرباتی توسط انگشت سبابه (i)، یا انگشت میانی(m) ، یا هر دو یا توسط پیک بر روی فرت یا فرتهای تعیین شده میزنیم و سپس سایر نت ها را توسط انگشتان دست چپ و تکنیک های دیگر به وجود میاوریم.

18-TRILL:

این تکنیک با MAMMER ON  و PULL OFF های پیوسته و سریع بین نت اصلس نوشته شده در داخل پرانتز بوجود میاید.

19-TREMOLO PICKING:

در این حالت نت تا انجایی که امکان دارد بسرعت و پیوسته نواخته میشود این کار به کمک بالا و پایین رفتند های ممتد و سریع پیک و با کشش های زمانی سه لا چنگ ،دو لا چنگ،سه لا چنگ ،انجام میگیرد.

20-PALM MUTE:

با این تکنیک شما صدای خفه ای را از نت به دست میاوریم

برای انجام این کار لازم است دست راست را کمی جلو تر بیاورید و تکیه بدهید به سیم مورد نظر بازدن ضربه به سیم صدا به وجود میاید ولی خفه است

21-STACATO:

اگر علامت بالای نت بود بهه این معنا است که نیمی از زمان اجرا باید نت اجرا شود و نیم دیگر باید سکوت کرد.

به عبارت دیگر نت باید به صورت کوتان نواخته شود.

22-DOTTED:

در این حالت شما برای اجرای نت باید نیمی از زمان نت را بیشتر بنوازید

به این معنا که شما باید یک و نیم ضرب به نت اجازه اجزا بدهید

23-REST:

در موسیقی برای نشان دادن سکوت از علائم خاصی استفاده میشود

در زیر نمونه هایی از این علامت ها را میبینید که به ترتیب از چپ به راست شامل زمان بندی های زیر میباشد

(نت گرد،نت سفید،نت سیاه،نت یک لا چنگ،نت دولا چنگ،نت سه لا چنگ،نت چهار لا چنگ)

24-LINK NOTE:

خط اتصال خطی است با انحنای بین دو نت هم نام و هم صدا کشیده میشود.

نت اول را میزنیم ولی نت دوم را نمیزنیم; بلکه زمان ان را به نت اول اضافه میکنیم.

25-PICKSTREKE:

علامت ضربه زدن با دیت راست به وسیله پیک یا انگشت است

که وقتی نوک پیکان به سمت بالا باشد ما به روی گیتار از بالا به پایین میزنیم و وقتی نوک پیکان به سمت پایین است ما از پایین به بالا بر روی سیم ها میزنیم.

26-NATURAL HARMONIC:

به کمک این تکنیک ما میتوانیم صدایی فلوت ماننده از گیتار خارج کنیم

برای این کار کافی است دست چپ را طوری مماس روی سیم یا فسمت فلزی قرار دیهید و بعد از اجرا نت به وسیله دست راست ان را رها کرده و یا به ارامی لمس کنید.

27- HARMONIC ARTIFICIL:

با این تکنیک میتوان صدای سوت ماننده از سیم خارج کرد

برای این کار بعد از زدن سیم و نواختن نت انگشت شصت و یا صبابه را به ارامی به سیم میزنید تا ارتعاش کن گرفته شود

دقت کنید این کار بسیار سخت ولی در این حال فوق العاده تکنیک زیبایی هست

و در انواعو اقصام مختلف اجرا میشود.

 

28-علائم برگشت:

اگر بخواهیم یک یا چند میزان خاص تکرار شود مکافی است از علائم فوق استفاده کنیم

اگر یکی از قسمت های برگشت و تکرار در میزان اول باشد لازم نیست علامت گزاشته شود فقط باید درقسمت انتهایی گزاشته شود.

اگر بخواهیم این تکرار به وصرت شمارشی باشد مثلا میخواهیم این میزان 3 بار تکرار شود از این نوع علامت در بالای خطوط حامل استفاده میکنیم که شماتره ای که نوشته شده همان میزان تکرار میباشد.

وقتی که تکرار یکقسمت دو پایان داشته باشد از علامت فوق استفاده میکنیم

به این ترتیب که در بار اول قسمت 1 اجرا میشود و در بار دوم تکرار قسمت 2 نواخته میشود.



.: تمرین با پیك :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

تمرین

تمرین اول كه ضربات رو به پایین پیك میباشد كه بروی هر سیم 2 ضربه وارد میشود و آن را در حالی اجرا میكنیم كه سیمها آزاد هستند

تمرین دوم كه ضربات رو به بالا پیك میباشد كه بروی هر سیم 2 ضربه وارد میشود و آن را در حالی اجرا میكنیم كه سیمها آزاد هستند

تمرین سوم كه ضربات رو به پایین و بالا میباشد كه بروی هر سیم 2 ضربه وارد میشود و آن را در حالی اجرا میكنیم كه سیمها آزاد هستند

تمرین چهارم كه در آن انگشت 1 و2 نیز دخالت دارند و 2 ضرب بروی هر سیم وارد میشود بطور مثال و با توجه به تصویر فرت 5 سیم 6 را با انگشت 1 گرفته و ضربه رو به پایین میزنیم و سپس فرت 6 سیم 6 را با انگشت 2 گرفته و ضربه رو به بالا میزنیم و به همین صورت آن را برای سیمهای دیگر اجرا میكنیم

در تمرین پنجم انگشت 1و2و3و4 دخالت دارند و 4 ضرب بروی سیم وارد میشود.

در تمرین ششم انگشت 1و2و3 دخالت دارند و 3 ضرب بروی سیم وارد میشود.

تمام حركات فوق را بصورت رفت و برگشت اجرا كنید بطور مثال وقتی از سیم 6 شروع میشود و به سیم 1 ختم میشود حالا از سیم 1 شروع كنید و به سیم 6 ختم كنید به عبارت دیگر نتها را چنانچه از اول به انتها اجرا میكنید بعد از آن از آخر به ابتدا اجرا كنید در عین حال باید ضربات رو به بالا و پایین را رعایت كنید...



.: گام بلوز را بهتر بشناسیم :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

یک گام بلوز در نسخه استاندارد شامل نتهایی با فاصله های پایه، سوم کوچک، چهارم درست، چهارم افزوده، پنجم درست و هفتم کوچک است.

بعنوان مثال اگر بخواهید بر پایه نت فا یک گام بلوز اجرا کنید باید نتهای
F, Ab, Bb, B, C, Eb, F را اجرا کنید. اما نباید فراموش کرد آنچه حس بلوز را به موسیقی می دهد نحوه نواختن و اکسنت هایی است که به گام داده می شود. چنانچه خیلی ساده با کشش مساوی نتها نواخته شوند شاید حس خاصی بعنوان بلوز ایجاد نکند اما اگر با حالت و مایه های سوئینگ اجرا شود یقینا" تفاوت بسیاری می کند.

فاصله های متداول مورد استفاده در یک گام بلوز

به همین ترتیب اگر بخواهید می توانید این گام را بر پایه Bb با این نتها اجرا کنید : Bb, Db, Eb, F, Ab, Bb.

نکته مهم و جالب این است که شما می توانید گام استاندارد بلوز را با هارمونی ماژور و مینور یکسان استفاده کنید بنابر این تفاوتی نمی کند که شما آکورد پایه بزرگ یا کوچک گرفته گام بلوز را اجرا کنید. بخصوص هنگامی که آکورد ماژور گرفته اید هرگز نگران سوم کوچکی که در گام بلوز وجود دارد نباشید.

اتفاقا" موضوع کاملا" برعکس است و گاهی نوازندگان برای یک هارمونی مینور بجای استفاده از گام بلوز از مد دورین استفاده میکنند. مثلا" روی آکورد رمینور که می توانند گام بلوز مانند :
D, F, G, Ab, C, D را اجرا کنند، اقدام به اجرای ساده گام ر دورین می کنند.

F Blues up/down

بسیاری از نوازندگان برای اجراهای خاص خود ممکن است تغییرات زیادی در یک گام استاندارد بلوز ایجاد کنند. بعنوان مثال به یک گام بلوز روی F که راجع به آن صحبت کردیم می توان نتهای G, A و D را اضافه کرد و از نتیجه بدست آمده استفاده مناسبتری کرد. هرچند اگر این گام را بصورت رفت و برگشت اجرا کنید کمی غیر عادی بنظر می رسد اما نوازندگان موسیقی جز و بلوز به کررات از قسمتهایی از این گام استفاده میکنند.

اما هارمونی موسیقی ای که بصورت بلوز ابتدایی و 12 میزانی روی آن اجرا می شود، برای پایه فا معمولآ از آکوردهای
F7, Bb7 و C7 تشکیل شده است. توالی آکوردها معمولآ بصورت ابتدایی و استاندارد به اینصورت است :

|| F7 | F7 | F7 | F7 | Bb7 | Bb7 | F7 | F7 | C7 | Bb7 | F7 | C7 ||

همانطور که مشاهده می کنید نواختن مثلا" چهار میزان آکورد F7 برای شنونده بسیار خسته کننده خواهد بود برای همین منظور اغلب واریاسیون هایی در هارمونی داده می شود که پراستفاده ترین آنها عبارتند از :

A: || F7 | Bb7 | F7 | Cm,F7 | Bb7 | Bb7 | F7 | D7 | Gm9 | C7 | F7 | Gm,C7||
B: || F7 | Bb7 | F7 | Cm,F7 | Bb7 | Bdim | F7 | Am,D7 | Gm | F7 | Am,D7 | Gm,C7||
C: || F7 | Bb7 | F7 | Cm,F7 | Bb7 | Bdim | F7 | Am,D7 | Gm,C7 | Dbm,Gb7 | F7,D7 | G7,C7||

از دیگر هارمونی های معروف بلوز باید به Bird Blues اشاره کرد که ابداع اولیه آن به هارمونی ای که چارلی پارکر در قطعه Blues for alice استفاده کرده است بر می گردد. او اینگونه می نوازد :

|| F7 | Em,A7 | Dm,G7 | Cm,F7 | Bb7 | Bbm | Am | Abm | Gm | Gm | C7 | Am,D7 | Gm,C7||

چند نکته مهم
یکی از مهمترین نکاتی که در اجرای موسیقی بلوز باید آنرا رعایت کرد تغییر آکورد ها در میزانهای کش دار و یا میزانهایی که دو بار آکورد عوض می کنند است. معمولا" نوازندگان مبتدی برای راحتی آنها را رعایت نمی کنند و به دلیل ضعف در بیان ملودی بدیع، نهایتا" موسیقی زیبا شنیده نمی شود اما اگر هارمونی متغیر باشد بسادگی می تواند ملودی ضعیف را پوشش دهد.

هنگامی که آکوردها را عوض می کنید سعی کنید روی سوم و هفتم آنها بداهه نوازی کنید اما در عین حال از سایر نتها هم استفاده کنید.

اگر نوازنده پیانو هستید، هرگز - یا حتی المقدور - از آکوردهای بسته سه نتی برای هماهنگی استفاده نکنید. امروزه کاربرد هارمونی های دو نتی بسیار طرفدار دارد و در عین حال خیلی خوش صدا است بنابراین برای آکورد
F7 مثلا" از نتهای A و Eb استفاده کنید یا برای Bb7 از Ab و D و ...



.: چگونه خودمان آکوردها را بیابیم ؟ (2) :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

 

 

معمولا در گامها ما به یکی از دو حالت زیر بر می خوریم. موارد مشابه را پیدا کنید.  

فاصله اول همیشه تونیک است.

فاصله پایه تا فاصله دوم اگر یک پرده باشد این فاصله را فاصله بزرگ می گویند.

فاصله پایه تا فاصله سوم اگر دو پرده باشد این فاصله را فاصله بزرگ می گویند.

فاصله پایه تا فاصله چهارم اگر دو ونیم پرده باشد این فاصله را فاصله درست می گویند.

فاصله پایه تا فاصله پنجم اگر سه و نیم پرده باشد این فاصله را فاصله درست می گویند.

فاصله پایه تا فاصله ششم اگر یک چهار ونیم پرده باشد این فاصله را فاصله بزرگ می گویند.

فاصله پایه تا فاصله هفتم اگر پنج و نیم پرده باشد این فاصله را فاصله بزرگ می گویند.

فاصله پایه تا فاصله هشتم اگر شش پرده باشد این فاصله را فاصله درست می گویند.

  

فاصله اول درست است.

فاصله پایه تا فاصله دوم اگر یک پرده باشد این فاصله را دوم بزرگ می گویند.

فاصله پایه تا فاصله سوم اگر یک و نیم پرده باشد این فاصله را سوم کوچک می گویند.

فاصله پایه تا فاصله چهارم اگر دو ونیم پرده باشد این فاصله را چهارم درست می گویند.

فاصله پایه تا فاصله پنجم اگر سه و نیم پرده باشد این فاصله را پنجم درست می گویند.

فاصله پایه تا فاصله ششم اگر چهار پرده باشد این فاصله را ششم کوچک می گویند.

فاصله پایه تا فاصله هفتم اگر پنج پرده باشد این فاصله را هفتم کوچک می گویند.

فاصله پایه تا فاصله هشتم اگر شش پرده باشد این فاصله را هشتم درست می گویند.

 

پس آنهایی که درست هستند 1 و 4 و 5  و 8  هستند.

بزرگ یا کوچکها هم 2 و 3 و 6 و 7 هستند.

فقط درستها می توانند افزوده یا کاسته هم داشته باشند.

................................................................................................................

خوب بریم سر همون اکوردها

در هر گامی سه اکورد اصلی وجود دارن که معمولا بیس آهنگ روی اونا استوار هست:

1-     آکورد تونیک

2-     آکورد ساب دومینانت (زیر غالب)

3-     آکورد دومینانت (غالب)

به آکوردهای دیگر ان گام اکورد اتفاقی می گویند.

آکورد تونیک اکورد اصلی گام است. و بعد آکورد غالب و در آخر هم اکورد ساب دومینانت

 

یادتونه گفتم از کجا بتونیم مینور بودن رو از ماژور بودن تشخیص بدیم:

می تونیم به آکوردی که آهنگمون باهاش شروع میشه نگاه کنیم. خیلی از اوقات همون اسم گام هست. یه اینکه به سه نتی که گامهای مورد شک مارو تشکیل دادن توجه کنیم ببینیم در مورد کدامیک از اونها نت اول آهنگ توش هست.

توی آهنگهایی که با چندتا ساز شروع میشن. مثل ارکسترها این کار خیلی راحت تر خواهد بود.



.: چگونه آکوردهای باره دار را واضح بنوازیم ؟ :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

طبق خواسته شما هنرجویان عزیز مطلبی را گذاشتم كه امیدوارم استفاده لازم را ببرید .

گرفتن باره برای هنرجویان تازه کار اغلب با دشواری های زیادی همراه است و حتی نوازندگان در سطح بالاتر نیز گاهنا در قطعاتی با باره های زیاد دچار خستگی و انقباض عضلات دست چپ میشوند در این قسمت مطلبی ترجمه شده از یکی از مدرسین خوب گبتار در اروپا به نام داگلاس نیت که توضیحاتی داده شده است در مورد شیوه گرفتن باره و آناتومی انگشتان نوازنده در هنگام اجرای این عمل که در مطالب بعدی سعی میشود تا نکات تخصصی و پیشرفته نیز در اینباره قرار داده شود.

که برای واضح شدن مطالب بنده توضیحاتی را در داخل پرانتز برای کامل شدن مطلب مبدهم.

راز( راز جنیفر کوچولو ) اینکه چگونه آکوردهای باره دار را واضح بنوازیم ؟
آیا در گرفتن باره ها به طوریکه صدایی واضح و تمیز ایجاد کنند مشکل دارید ؟آیا فکر می کنید که انگشتان شما خیلی کوچک اند و یا برای بدست آوردن یک باره خوب شما خیلی ضعیف هستید ؟ اجازه بدهید که داستان جنیفر کوچولو را برای شما بگویم .

چندین سال پیش جنیفر کوچولو یکی از شاگردان من بود . جنیفر 7 ساله ٬ ریز نقش با دستان کوچک و لاغر در عین حال یک دختر کوچولوی نرمال بود . اما گیتار نسبتا خوب می نواخت و قادر بود آکوردهای باره دار را بدون هیچ مشکلی بنوازد . در همان زمان ٬ شاگرد دیگری به نام دنیس داشتم .

دنیس یک مرد سی و خورده ای ساله ٬ تنومند و خیلی قوی بود که در حال یادگیری نواختن آکوردهای باره دار بود . اما آکوردهای او صدای گز داشت و تلاش قابل ملاحظه ای به خرج می داد . من فکر کردم اینجا چه اتفاقی دارد می افتد . چه چیزی را جنیفر کوچولو می داند که دنیس قوی هیکل نمی داند؟ خوب دوستان ٬ راز جنیفر کوچولو این بود . جنیفر کوچک به طور ذاتی می دانست که از نیروی بازو برای پایین نگهداشتن باره استفاده کند . او نیروی کمی در دست چپ خود داشت . برای پایین نگهداشتن یک باره ٬ شما گیتار را با دو بازوی خود اندکی از سینه ی خود دور کنید .

نه ! شما قرار نیست گیتار را با تمام توان خود از سینه دور کنید . فقط به اندازه ای که باره را نگهدارید . شما گیتارتان را به هیچ وجه تحت فشار قرار نداده وصدمه نزنید . اما این مطلب را با گرفتن کامل یک باره تمرین نکنید . خواندن مقاله را ادامه دهید و ببینید که چگونه باید تمرین کنید .

شما از انگشت شصت و دیگر انگشتان برای فشردن دسته گیتار استفاده نکنید . ماهیچه های انگشت شصت نسبتا ضعیفند و سریع خسته می شوند . اما ماهیچه های بازو قوی هستند ( حتی در یک بچه کوچک) و وقتی استفاده شوند براحتی خسته نمی شوند . انگشت شصت فقط برای پایدار ماندن دست چپ و عبود یا انتقال نیروی محض بازو ها به دست و انگشتان آنجا قرار دارد . آن یک هنر غیر فعال و نه فعال در نواختن گیتار به خصوص آکوردهای باره دار می باشد .

یکی از مشکلات شایع در میان هنرجویان بطور مثال در انجام تمرینات کروماتیک و یا )
گام زدن اینست که سعی میکنند تا فشار لازم برای گرفتن فرت توسط دست چپ را از طریق فشار دادن انگست شست بر دسته گیتار جبران کنند که این عمل موجبات انقباض ماهیچه های دست شده و نه تنها به شما هیچ کمکی نمیکند بلکه موجب خستگی زودرس- گرفتکی عضلاتی و دلسرد شدن از تمرین میشود در حالیکه شست تنها حکم یک گیره را دارد ! )

یک بار دیگر شما از نیروی بازوی خود برای نگهداشتن باره استفاده می کنید . گیتار را با دو بازو در جهت عکس سینه بکشید. اگر این کار را درست انجام دهید ٬ انقباض را در ساعد ٬ آرنج و یا شانه ها احساس خواهید کرد . شما گیتار را به طوری که کم به سینه فشرده می شود ٬ احساس خواهید کرد . تکرار می کنم به هیچ وجه به گیتار خود صدمه نزنید . محکم بکشید ٬ فقط در حدی که باره

را پایین نگهدارد ٬ نه با تمام قدرتتان !

دنیس بزرگ جثه سعی می کرد که ساز را با قدرت مردانه خود کنترل کند و با فشار به انگشت اوضاع را بدتر می کرد ٬ زیرا فشردن با شصت باعث می شود که انگشت باره برای اینکه درد و خستگی در انگشت شصت را کم کند به سمت بالا قوس پیدا کرده و یا خمیده شود به جای اینکه روی دسته صاف و هموار بماند ٬ جنیفر کوچولو به طور ذاتی می دانست که فقط از نیروی بازوی خود استفاده کند .

در واقع ٬ ایده بسیار خوبی است که آکورد های باره دار را به طوریکه اصلا انگشت شصت روی دسته گیتار نباشد قرین کنیم .

دومین فاکتوری که اغلب در تکنیک باره از آن چشم پوشی می شود ٬ این است که در نواختن یک باره کامل ٬ مفصل پشتی انگشت اول ( مفصل نزدیک به مچ ) باید بالا باشد . توضیح دادن آن با کلمات مشکل است ٬ اما این بند انگشت یا مفصل عقب را هم سطح با نوک انگشت نگهدارید ( یا حتی کم بالاتر اما البته نه آنقدر بالا که از روی دسته بلند شود ) طوریکه انگشت روی دسته صاف بماند . بیشتر آدم ها ٬ وقتی برای نگهداشتن باره ٬ تلاش می کنند ٬ آن بند انگشت یا مفصل پشتی را به سمت پایین می کشند که باعث می شود مفصل میانی اندکی بالا بماند . نه ٬ نه ٬ نه . آن بند انگشت و یا مفصل پشتی را بالا نگهدارید . نیاز به گفتن نیست که انگشت باره باید نزدیک به فرت و موازی با آن باشد .

( از خم کردن انگشت اول ( اشاره ) برای گرفتن باره باید خود دار شود چونکه این حالت باعث میشود تا در قطعاتی با سرعت بالا تمرکز نوازنده از بین رود و در ثانی از اجرای شفاف نت ها نیز جلوگیری میکند )



.: نحوه قرار گرفتن دست در آكورد های باره دار :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

.................................///////////
....................../////////////////////////////
........///////////////////////////////////////////////////
......ا//////////////////////////////////////////////////////////
......ا..///////////.......///////////////////////........///////////
......ا....///////.................///////////////.................///////
......./.....///////................///////////////.................///////
........./ااا).///////)))))))))))).///////////////)))))))))))).///////
..........ااا.....///////........../....///////////////........../....///////
.......ااااااااااا....///////........../....///////////////........./....///////
.......ااااااااااا/.....///////........./....///////////////........./....///////
................./ااا).///////))))))))))).///////////////)))))))))).///////
..................ااا.....///////........./....///////////////......../....///////
...............ااااااااااا....///////........./....///////////////......./....///////
...............ااااااااااا......///////......../....///////////////......./....///////
........................./ااا).///////))))))))).///////////////))))))))).///////
..........................ااا.....///////......./....///////////////....../....///////
......................ااااااااااااا....///////....../.....///////////////...../....///////
......................ااااااااااااا....../////////.../...///////////////////./...////////
................................./...../////////////////////////////////////////////
..................................../...ا...////////////////////////////////////////
....................................../.ا.......////////////////////////////////////
........................................../......///E/////A////D/////G////B/////E ...... صدای سیمهای آزاد گیتار
............................................./..../=ا===ا===ا===ا===ا===ا=
................................................/..ا]ا]]]]]]ا]]]]]ا]]]]]اا]]]]]اا]]]]]آآ]
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................././ F........................... C......F ...... باره اول
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................./..ا]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................././.ا.......ا......B.... E......A......اا ....... باره دوم
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................./..ا]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................./...G......C......F.............D.....G...*... باره سوم
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................./..ا]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................././.ا.......ا......B......اا......اا......اا ....... باره چهارم
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................./..ا]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................././.A......D......G.....C......E.....A ..**.. باره پنجم
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................./..ا]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................././........F.............................اا ....... باره ششم
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................./..ا]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................././B......E......A......D.............B ...*... باره هفتم
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................./..ا]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا ....... باره هشتم
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................./..ا]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا ...*... باره نهم
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................./..ا]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا ....... باره دهم
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................./..ا]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا ....... باره یازدهم
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................./..ا]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................././.E.....A......D.....G......B.....E ..**.. باره دوازدهم /فاصله یک اکتاو سیمهای آزاد گیتار


.: آموزش ساخت موسیقی کارگاهی :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

رای ساخت لحضات موزیکال به روش کارگاهی ابتدا نزدیکترین ملودی به احساستان را در یکی از برنامه های استاندارد برای نت نویسی بنویسید ، سپس آن را به لوپ تبدیل کنید و در یک تِرَکِ جدید یک ملودی هارمونیک با تِرَکِ قبل بنویسید که در هنگام پخش همزمان با ملودی قبلی دارای تمی جدید و ملودیی واحد ، فارق از دو ملودی تشکیل دهنده خود باشد. این رفتار تا حدودی نزدیک به فرم کنترپوان نویسی است اما از لحاظ تکنیکی و محتوایی تفاوتهای بسیاری با آن دارد.در مرحله بعد ملودی اول را حذف کنید و همان گونه که با تِرَکِ اول رفتار کردید ، رفتار کنید و این کار را ادامه دهید تا حداقل به 9 ملودی برسید . اولین ملودی ساخته شده تان را حذف کنید و با 8 ملودی دیگر ترکیب میزان به دو روش کلاسیک و آزاد درست کنید در این ترکیب میزانها می توانید اکتاو و رنگ آمیزی سازتان را نیز عوض کنید ، برای پر کردن فضاهای هارمونیک می توانید از دیگر ملودیهایتان به عنوان هارمونی های نقطه به نقطه آن استفاده کنید اما در عمل خواهید دید که دارای هارمونی بندی متفاوتی خواهید شد.



.: آموزش كامل ریتم 4/2 :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

 

راهنمای ریتم 2.4

P  ضرب اول روی سیم اول باس از بالا به پایین با زمان سیاه

ضرب دوم روی سیم های زیر از بالا به پایین به  با زمان سیاه

ضرب سوم روی سیم های زیر از بالا به پایین به صورت آپوكادو با زمان سیاه  

ضرب دوم روی سیم های زیر از بالا به پایین به  با زمان سیاه

 

حالا تمرین كنید ...

                          a       Am                                                E                                          Cm                                         Am

e||---0-------5--7--8-----------------|----0------10---8--7------------|---1-------8--7--5--------------|---0-------5---7---8--------|

B||---1---------------------------------|----0----------------------------|---3------------------------------|---1--------------------------|

G||---2---------------------------------|----0----------------------------|---2------------------------------|---2--------------------------|

D||---2---------------------------------|----2----------------------------|---0------------------------------|---2--------------------------|

A||---0---------------------------------|----2----------------------------|---0------------------------------|---0--------------------------|

E||---0---------------------------------|----0----------------------------|---0------------------------------|---0--------------------------|



.: روش حفظ كردن نت ها روی دسته ی گیتار برای اولین بار در سایت خانه گیتار :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

 عزیزان و همراهان سایت گیتاریست امروز مباحث مهمی رو با هم مرور كردیم یكی دیگر از مباحثی كه قابل ذكر است حفظ كردن نت ها روی فینگر برد یا دسته گیتار ( صفحه انگشت گذاری می باشد )

همونطور که می دونین حفظ کردن نت ها روی دسته ی گیتار مهمه ولی خوب به چه صورت اونارو بتونیم حفظ كنیم مهمتره خوب من سعی می كنم با روشی ساده اونو براتون توضیح بدم.

بیشتر استادها کلّی از وقت شاگردهاشون رو برای حفظ کردن نت ها تلف می کنن و تازه بعد ار یه مدّتی هم هنرجو ها تمام چیزهایی رو که حفظ کرده بودن فراموش می کنن امّا من می خوام فرمولی بهتون اَموزش بدم که بتونین خیلی راحت و در عرض کمترین زمان تمام نت های روی دسته ی گیتار رو حفظ کنین طوریکه حتّی وقتی گیتار دستتون نیست، هر کسی نت هر فرت از هر سیمی رو که ازتون پرسید خیلی راحت و سریع جواب بدین.

برای شروع کار شما فقط باید نت های روی سیم 1 رو یه خوبی حفظ کنین یعنی هر کسی از شما 1 فرت از سیم 1 رو پرسید سریع نُتش رو بگین.

از اونجایی که نت های سیم 1 و 6 یکی هستن پس حالا شما نت های سیم 6 رو هم حفظ هستین؛ حالا می ریم سراغ سیم های دیگه . . .

سیم 2 :

نت هر فرت از سیم دو دقیقآ با نت منهای 5 یا بعلاوه ی 7 از سیم اوّل یا شش برابره (یعنی نت هر فرت از سیم دو با نت 5 فرت قبل یا 7 فرت بعد از اون، روی سیم اوّل یا شش برابره). خوب به عکس دقّت کنین تا متوجّه منظورم بشین.

هر کدوم از بقیّه ی سیم ها هم مثل سیم دو فرمول مخصوصی دارن که براتون می نویسم.

سیم 3 :

نت هر فرت از سیم سه دقیقآ با نت فرت منهای 9 یا بعلاوی 3 سیم اوّل یا شش برابره.

 سیم 4 :

نت هر فرت از سیم چهار دقیقآ با نت فرت منهای 2 یا بعلاوه ی 10 از سیم اوّل یا شش برابره.

 سیم 5 :

نت هر فرت از سیم پنج هم با نت فرت منهای 7 یا بعلاوه ی 5 از سیم اوّل یا شش برابره.

 همونطور که دیدین روش خیلی ساده و راحتیه . .

 نكته : البته دوستان گیتاریستی من حفظ نت ها از فرت 5 به بعد زیاد حائز اهمیت نیست ولی بهتر آن است كه حدود آنها را بدانیم ، من خودم به شخصه معتقد نیستم كه حتماً حفظ شود چون اگر اصول دایره فاصله ها را بلد باشیم براهتی می توانیم نت ها را بیابیم .

دایره فاصله ها را در پست های بعدی توضیح می دهیم    .: موفق باشید - شهبازی :.

  كپی براداری از مطالب بالا فقط با ذكر منبع بلامانع می باشد .




.: نكاتی در مورد خوانندگی پاپ - آموزش خوانندگی :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

دوستان گیتاریستی یك سری موضوع در مورد خوانندگی بود كه گفتم بد نیست برای لفرادی كه علاقه مند به خوانندگی هستند آن را بدانند.  

قبلا یه سری مطالب در مورد تنفس و صدای خواننده گذاشتم حالا در ادامه میخوام در مورد تنفس صحیح در هنگام خوندن واستون مطالبی بزارم.......

توصیه میکنم تا اخر بخونید .......خیلی مفیده..........

بیشتر ما وقتی اواز میخونیم شیوه ی تنفسمون غلطه.......پس اگه این مطلب رو خوندید تعجب نکنید......ممکنه در اوایل نا امید بشین و دو باره همون شیوه ی قبلی رو ادامه بدین.......پس تو صیه میکنم که نا امید نشید و این روش رو ادامه بدین ............کم کم میفهمید که چقدر راحت میتونید گام های بالا رو بخونید......بازم میگم که نا امید نشید.....

 

                                                         تنفس شکمی

 

در تنفس معمولی که شما نیز در همین لحظه در حال انجام دادن آن هستید، در هر دم و بازدم قفسه سینه است که پر و خالی از هوا می شود(تکان می خورد).این روش تنفسی برای ادامه زندگی و زنده ماندن است ولی برای خواندن آواز به نوع دیگری از تنفس نیاز است که به تنفس شکمی معروف است.

 

شاید تا کنون کلمه تنفس شکمی به گوش شما نخورده باشد ولی مطمئنا بارها و بارها آن را دیده اید.کافی است به تنفس یک نوزاد بنگرید.در تنفس یک نوزاد به جای حرکت قفسه سینه، شکم است که حرکت دارد.از این رو از تنفس شکمی با عناوینی چون تنفس طفل، تنفس درست، تنفس اولیه، تنفس خدایی(از این جهت که نوزاد آموزشی در مورد تنفس ندیده و به صورت غریزی اقدام به این تنفس می کند) یاد می کنند.

 

بزرگسالان نیز در هنگام خواب بی اراده از این نوع تنفس استفاده می کنند.برای دیدن آن کافی است شکم بزرگسالی را که در حالت طاق باز خوابیده را مشاهده کنید.خواهید دید که برخلاف زمان بیداری فرد در هنگام دم و باز دم شکمش به حرکت در می آید.

 

 

 

 

تا اینجا با تنفس شکمی آشنا شدید، حال سوال اینجاست که تنفس شکمی چه مزایا و محاسنی دارد که باید در هنگام آواز از این نوع تنفس استفاده کرد؟

10 مورد مهم را برای شما توضیح میدهم

  در هنگام تنفس شکمی شما می توانید هوای بیشتری را ببلعید.

  کنترل شما بر هوای داخل بدنتان تا حد فوق العاده ای بیشتر می شود.شما بعد از مدتی تمرین این نوع تنفس به صورت کاملا غیر ارادی هوای خارجی برای تولید انرژی که در اینجا همان صدا است را کاملا کنترل کرده و با توجه به نیازتان و نوع و فرم آوازی از آن استفاده می کنید.این کنترل بر هوا و اکسیژن در تنفس شکمی اصلا قابل مقایسه با همین مورد در تنفس معمولی نیست.

 تنفس شکمی حتی بر دیافراگ نیز تاثیر می گذارد.در باره این مورد در مقاله ای که به بحث دیافراگ پرداختیم کاملا صحبت خواهیم کرد.فقط در همین حد بدانید که لرزش ثانویه که بسیار پر کاربرد است به کمک هماهنگی تنفس شکمی و دیافراگ به وجود می آید.

  ادای صحیح نت ها و تن ها

 ادای درست هجا ها که در آواز کلاسیک و پاپ بسیار مهم است.البته رعایت هجاها در هر نوع سبک و ادبیات متفاوت است و از این رو به آموزش های دیگری نیز نیاز دارد.

 بسیاری از تکنیک های آوازی چون سنگوپ های مختلف با تنفس شکمی صحیح تر و زیباتر اجرا می شود.

 در سبک هایی که در آن خواننده در هنگام خواندن دارای حرکات فیزیکی فراوانی هستند این تنفس بسیار مهم تر و دارای شرایط خاص دیگیری نیز می باشد.

 لرزش های افقی و عمودی صدا اگر با این نوع تنفس انجام شود بسیار زیبا تر جلوه می کند و زحمت تنظیم کننده و صدابردار را هم برای حذف کردن خش ها و فالژی های صدا از بین می برد!!!

 بالا بردن تمرکز بر تمپو و فرم صدا

 کشف ظرفیت ها و استعداد های صدایی نهفته در هر فرد.

و بسیاری از موارد دیگر. . .

حالا فکر می کنم همه شما دوستان کاملا متوجه اهمیت و ضرورت این نوع تنفس شده اید.کسانی که از این نوع تنفس در هنگام خوانندگی استفاده نمی کنند تا حد بسیار زیادی از ظرفیت های صدایی خود استفاده نمی کنند.

حالا که با معنی و محاسن وضرورت استفاده از این نوع تنفس آگاه شدیم به تمرین هایی برای یادگیری این تنفس می پردازیم.

 

در ابتدا لازم می دانم که بگویم انتظار نداشته باشید از همیین روز های اول بتوانید این نوع تنفس را در خواندن آواز کاملا رعایت کنید و تنفس شکمی نیز نیاز به تمرین فراوان دارد.

 

روش های زیادی برای تنفس شکمی ارائه شده است، در اینجا کامل ترین و در عین حال ساده ترین روش یرای تمرین تنفس شکمی را به طور کامل توضیح می دهم.روش های دیگری چون خوابیدن بر روی صندلی به طوری که کمر بر روی صندلی و پاها بر روی زمین باشد، استفاده از اجسام سنگین و گذاشتن بر روی قفسه سینه، روش چمباتمه زدن، استفاده از نی و لوله نیز برای تنفس شکمی وجود دارد ولی هرکدام از این روش ها یا بسیار سخت هستند یا از لحاظ علمی دارای عوارض و مشکلاتی  برای بدن هستند.ولی روشی که در زیر آمده مرسوم ترین نوع آن است که در تمامی دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.شاید بعد از این روش استفاده از صندلی بدون دسته در حالت خوابیده بهترین روش باشد.

وضیح مرسوم ترین روش تمرین تنفس شکمی:


در حالت ایستاده به دیواری تکیه دهید به طوری که باسن،شانه ها و پشت کمر کاملا به دیوار بچسبد. دست های خود را برروی پهلوی خود گذاشته به طوری که در شکل نشان داده شده است. حال اقدام به تنفس کنید ولی برخلاف تنفس معمولی که قفسه پر از هوا می شود و باد می کند در اینجا شکم است که باد می کند و پر از هوا می شود.به عبارت دیگر هنرجو احساس می کند هوا به جای آن که به قفسه سینه برود داخل شکمش شده و به اصطلاح شکمش باد می کند.توجه داشته باشید که از لحاظ زیست شناسی و فیزیولوژی بدن در واقع اینگونه نیست ولی توضیح کامل آن نیز از حوصله خارج است ولی در همین حد نیز که متوجه شویم در هنگام تنفس شکمی به جای باد کردن قفسه سینه از هوا شکم را از هوا باد می کنیم، کافی است.

شما در هر بار تنفس فقط و فقط باید هوا را به شکم خود هدایت کنید.در هنگام بازدم نیز باید هوا را کاملا آهسته آهسته و با آرامش از بدن خارج کرد.

سعی کنید در هر دفعه تمرین در هنگام بازدم هوای خروجی را را آهسته تر از شکم خود خارج کنید.به عبارت ساده تر دم و بازدم شما مدت زمان بیشتری به طول انجامد.

در مراحل پیشرفته تر شکم به طور افقی باد می کند و در هنگام دم شکم فشار قابل توجه ای را به دستان وارد می کند.

بعد از مدتی تمرین  هنرجو احساس می کند بدنش گنجایش بیشتری برای دریافت هوا پیدا کرده و این احساس هرچه جلوتر می رود قوی تر و ملموس تر می شود.بله این حس کاملا درست است و سند علمی نیز دارد. بدن با دادن انعطاف بیشتر به کیسه های هوایی که از جنسی تیوپ مانند(پروتئین های الاستیک) ساخته شده ،ظرفیت هواگیری را افزایش می دهد.